"El rendimiento académico de los alumnos de primaria que cursan estudios artístico-musicales en la Comunidad Valenciana"
de Mª Carmen Reyes
Facultad de Filosofía de la Universitat de València
Facultad de Filosofía de la Universitat de València
Demostra que la música és una eina eficaç per a lluitar contra el fracàs escolar.
Utilitzar la música dintre del procés d'aprenentatge és un estímul que enriqueix els processos sensorials, motors i cognitius (pensament, llenguatge, aprenentatge i memòria) a més de fomentar la creativitat.
Segons aquest estudi el 99% dels alumnes-músics de primària aprova; d'aquests, el 37% obté excel·lent de nota mitja, el 42% notable, el 11% amb bé i el 9% amb suficient.
Per a arribar a aquestes conclusions, s'ha analitzat a 4300 alumnes de tots els cursos de primària de 18 centres públics d'Alacant, Castelló i València. Entre aquest alumnat, només el 5,87% estudien en societats musicals.
L'autora ha comprovat que:
- a llengua: "la música és un llenguatge i llegir i interpretar els símbols de la llengua parlada o escrita, les seves regles gramaticals i ortogràfiques li serà summament fàcil a qui tenen avançat el seu coneixement", així que "un nen amb coneixements musicals enfocarà amb avantatge l'estudi de qualsevol llengua o idioma"
- a matemàtiques: la familiaritat dels petits músics amb "senzilles però precises operacions matemàtiques que tenen a veure amb el ritme, els temps, els compassos, etc." els prepara millor per a l'assignatura del càlcul i el raonament abstracte.
- a plàstica, es veuen reforçats en capacitat de "concentració" per al dibuix i en "sensibilitat" per a l'art.
- a educació física, la capacitat motriu, la coordinació de moviments o el control de la respiració de diafragma els predisposa molt millor per a l'assignatura.
- a coneixement del medi, veuen reforçades les seves nocions de cultura i tradició popular.
D'altra banda l'autora també recalca que "la música té un alt significat educatiu i és necessari que el nombre d'hores de docència que se li dedica sigui ampliat o reorientat de manera eficient" i emfatitza en "la influència de la música en aspectes neurológicos del nen i de la seva intel·ligència", i aporta exemples de la seva pròpia experiència: "els alumnes-músics estan més atents a la tasca escolar, tenen més predisposició a l'estudi i se'ls veu més capacitat d'esforç", el que es traduïx en millors notes.
Per això, defensa la "necessitat" d'establir "punts de trobada" entre els centres d'ensenyament musical (escoles de música i conservatoris) i l'escola primària "basant-se en els currículums que tenen punts comuns i que cabria posar de manifest o englobar".
També la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV), assenyala la importància d'aquest estudi en una comunitat amb un dels índexs de fracàs escolar més elevats i considera que "la música ha d'ocupar en el sistema educatiu un paper destacat pels seus beneficis en altres assignatures, com matemàtiques, llengua, coneixement del mitjà i educació física, i en el desenvolupament evolutiu dels alumnes".
Perquè, com es destaca en la cita inicial de la tesi parafrasejant a San Isidoro de Sevilla, "sin música no puede haber enseñanza perfecta, pues nada hay que carezca de ella".