13 de març de 2009

Una escola de «petits músics»

L'escola Santa Eugènia de Girona (col-legi groc) engega el Projecte Montsalvatge, un programa d'innovació que permetrà als alumnes tenir una formació musical i aprendre a tocar un instrument. Aquest programa, que impulsa l'Ajuntament de Girona de comú acord amb el Departament d'Educació, s'inclou dins del projecte Dóna-li la volta, a l'escola, que pretén dotar de programes singulars que les facin atractives per a qualsevol família de la ciutat les escoles amb més alumnes nouvinguts i més estudiants amb necessitats educatives especials.
L'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, va recordar que l'escola Santa Eugènia té actualment un percentatge del 80% d'alumnes nouvinguts. «El projecte Montsalvatge ha de servir per a la promoció social i educativa de l'escola», va assenyalar Pagans, que considera bàsic crear noves sinergies en aquests centres que «donin confiança a les famílies i també serveixin per millorar els resultats educatius». En aquesta línia, la regidora d'Educació, Núria Terés, considera que aquest innovador programa «és un projecte de ciutat amb la voluntat que l'escola es converteixi en un reflex del barri, on hi ha un 30% d'immigració», lluny del 80% d'estrangers que acull l'escola i amb la voluntat que «qualsevol família de la ciutat pugui estar interessada en aquest projecte».
El model que es vol seguir a Girona s'inspira en l'anomenat magnet school -escoles imant- que es va popularitzar a finals dels anys 60 als Estats Units. Es tracta de la implantació de programes artístics, de ciències o de llengües diferenciats de la resta que suposin un atractiu per a les famílies.
A l'escola Santa Eugènia els ensenyaments musicals s'impartiran dins de la sisena hora un cop per setmana i permetran als alumnes obtenir coneixement d'instruments com ara el violí, el violoncel, els instruments Orff, la guitarra i la percussió. El curs que ve s'hi afegirà la disciplina del cant coral, amb un projecte que s'anirà implantant al centre i que es completarà al curs 2012-13, quan arribarà a sisè de primària. Terés considera que permetrà «tenir petits músics» i el consistori preveu que es pugui crear una orquestra de barri i de ciutat arran d'aquest programa innovador. A més, la disciplina musical «ha de fer de taca d'oli a la resta d'àrees gràcies a l'ordre, l'atenció, la disciplina i la concentració que requereix l'estudi d'un instrument». En un primer moment, els instruments els finançaran les arques municipals, però l'esperança és que alguns dels infants i famílies facin l'esforç d'adquirir algun d'aquests instruments perquè una part dels alumnes continuïn la seva formació musical a l'Escola Municipal de Música.